مشاوره تلفنی پاسارگاد24

تغییرات جدید قانون بیمه شخص ثالث در سال 1401

چند وقتیست که تغییراتی در بیمه اجباری شخص ثالث توسط قانون گذار اعمال شده است که در مواردی باعث بروز ابهام در میان مردم گردیده است.

در این محتوا سعی بر آن داریم این تغییرات قانونی جدید را با زبانی ساده به شما معرفی کنیم تا برای خرید بیمه ثالث جدید یا تمدید بیمه نامه های قبلی خود اطلاعات کاملی داشته باشید ، پس با من همراه باشید.

تغییر در نرخ دیه

مبحث افزایش نرخ دیه و بالا رفتن سقف تعهدات جانی در بیمه نامه های شخص ثالث موضوع جدیدی نیست و هر ساله پس از اعلام نرخ دیه توسط قوه قضاییه این افزایش قیمت در بیمه نامه های شخص ثالث جدید هم اعمال میشود.

دیه در سال 1401 برای ماه های عادی 600 میلیون تومان و برای ماه های حرام 800 میلیون تومان اعلام شده است. مبلغ خسارت جانی بیمه شخص ثالث 1401 یا پرداخت دیه بیمه شخص ثالث 1401 هم براساس همین مبلغ بیمه محاسبه می‌شود. یعنی تعهدات جانی بیمه شخص ثالث در سال 1401 برابر با 800 میلیون تومان در ماه حرام و 600 میلیون تومان در ماه عادی لحاظ میگردد.

ماه های حرام عبارتند از ذیقعده، ذیحجه، محرم و رجب.

قانون جدید در ارتباط با انتقال تخفیفات

در قانون بیمه شخص ثالث سال 1401 امکان انتقال تخفیف در زمان فروش خودرو وجود ندارد. به این معنا که دیگر داشتن تخفیف بیمه شخص ثالث در زمان فروش خودرو امتیاز نیست و هیچ تخفیفی به خریدار جدید منتقل نخواهد شد و تمامی تخفیفات برای صاحب پلاک خواهد بود.

در قانون جدید فروشنده خودرو می‌تواند تخفیف بیمه شخص ثالث را به خودروی دیگر خود انتقال دهد یا آن را تا زمان خرید خودرو دیگر برای خود حفظ کند. البته به طور متوسط تا یکسال می‌توانید این تخفیف را حفظ کنید

علاوه بر این فرد می‌تواند تخفیف خود را به خانواده درجه یک خود یعنی والدین، همسر و فرزندان منتقل کند. امکان انتقال تخفیف بین دو خودرو که به نام یک فرد هستند هم وجود دارد اما برای این انتقال باید پلاک و سند و بیمه‌نامه‌ی دو خودرو، همه به نام یک فرد باشند و مبنای محاسبه تخفیف جدید، تخفیف بیشتر است. برای مثال اگر یک خودرو 50درصد تخفیف داشته باشد و یک خودرو 20درصد، پس از انتقال، تخفیف نهایی همان 50درصد است و تخفیف‌ها باهم جمع نمی‌شوند..

همچنین در زمان انتقال تخفیف به خودروی خود فرد یا خانواده درجه یک، کاربری دو خودرو باید یکسان باشد یعنی برای مثال امکان انتقال تخفیف خودروی سواری به خودرو با کاربری تاکسی وجود ندارد.

این تغییرات جدید در راستای اجرایی شدن راننده محور بودن بیمه شخص ثالث میباشد که از نظر منطقی و عرفی هم بسیار به جاست و نقطه عطفی در این قبیل قوانین به شمار میرود.

لزوم ثبت اطلاعات راننده وسیله نقلیه در بیمه نامه شخص ثالث

یکی از قوانین مهم بیمه شخص ثالث در سال 1401، قانون ثبت اطلاعات گواهینامه است. طبق این قانون در زمان خرید بیمه شخص ثالث، بیمه‌گذار باید اطلاعات گواهینامه افرادی که قصد استفاده از خودرو را دارند در بیمه‌نامه ثبت کند.

با این وجود وارد کردن اطلاعات گواهینامه تمام افراد الزامی نیست و تنها یک گواهینامه (بهتر است برای فردی باشد که بیشترین استفاده را از خودرو دارد) برای خرید بیمه شخص ثالث کافی است .باید توجه کنید که در صورتی که فقط گواهینامه یک نفر ثبت شده باشد و تصادف در زمان استفاده فرد دیگری رخ بدهد، هیچ تفاوتی در پرداخت خسارت ایجاد نمی‌شود و خسارت به صورت کامل پرداخت می‌شود. این قانون جدید صرفا برای شخصی‌سازی تخفیفات بیمه شخص ثالث است و در مراحل ابتدایی اجراست تا بیمه مرکزی بتواند بر اساس اطلاعات مستند و بازخورد اجرای این قانون در آینده تصمیمات دیگری برای رشد و تکمیل این قانون بگیرد.

الزام داشتن گواهینامه معتبر برای پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه

بر طبق قانون جدید هر شخصی که به عنوان راننده در تصادفات رانندگی شناخته میشود باید دارای گواهینامه معتبر هم از نظر تاریخ اعتبار و هم از نظر مرتبط بودن نوع گواهینامه با وسیله نقلیه باشد در غیر این صورت خسارتی پرداخت نخواهد شد. پس حتما به اعتبار گواهینامه خود دقت داشته باشید

قانون خودروی نا متعارف

قانون خودروی نامتعارف در سال 1395 برای جبران هزینه‌های سنگین خسارت خودروهای لوکس تصویب شد. در این قانون دو نوع خودروی متعارف و نامتعارف تعریف می‌شود. خودروی متعارف در هرسال، خودرویی است که قیمت آن معادل با نصف قیمت دیه در ماه حرام یا به عبارتی برابر با سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث باشد. در سال 1401 این مقدار برابر با 400 میلیون تومان است، درقانون خودروی نامتعارفهزینه خسارت توسط یک فرمول تعیین می‌شود. برای مثال اگر شما با یک بنز تصادف کنید و 100 میلیون تومان خسارت وارد کنید، این مقدار خسارت در یک خودرو با قیمت 400 میلیون تومان محاسبه می‌شود (برای مثال 55 میلیون تومان) و همان مقدار به راننده بنز پرداخت می‌شود. راننده آسیب‌دیده باید باقی خسارت را از طریق بیمه بدنه خود دریافت کند و راننده مقصر مسئولیتی در قبال پرداخت مابه‌التفاوت ندارد .

پس اگر خودروی شما بر طبق این قانون خودروی متعارف به حساب نمی آید حتما بیمه بدنه بخرید تا در صورت بروز خسارت بتوانید از پوشش بیمه نامه ی بدنه ی خود برای جبران خسارت استفاده کنید.

برابری دیه خانم ها و آقایان در قانون جدید بیمه شخص ثالث

یکی از ناعادلانه ترین قوانین در کشور ما نابرابری دیه و سهم الارث بین زنان و مردان است که در قانون جدید بیمه شخص ثالث قانون گذار به این مورد توجه ویژه داشته است

یکی از قوانین مهم بیمه شخص ثالث، پرداخت دیه و خسارت جانی بدون توجه به جنسیت و دین فرد آسیب‌دیده است. در این قانون، با وجود تفاوت بین مبلغ دیه بانوان و آقایان، همه اشخاص ثالث که در یک تصادف آسیب می‌بینند یا فوت می‌کنند دیه برابر دریافت می‌کنند.

قانون فرانشیز بیمه شخص ثالث برای رانندگان متخلف و حادثه ساز

رانندگانی که به دلیل تخلف حادثه‌ساز باعث ایجاد خسارت مالی یا جانی شوند، باید بخشی از خسارت را خودشان پرداخت کنند. این قانون برای جلوگیری از تخلفات حادثه‌ساز و رعایت هرچه بیشتر قانون و مقررات است تا رانندگان هم توجه بیشتری به رانندگی خود و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی داشته باشند.

پرداخت خسارت بدون کروکی

در حوادثی که مبلغ خسارت ازحداقل پوشش مالی(برابر با 20 میلیون تومان در سال 1401) کمتر است، برای دریافت خسارت نیازی به کروکی نیست و فقط لازم است بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشید.

چگونگی خرید یا تمدید بیمه نامه شخص ثالث

شما به راحتی میتوانید با تماس با کارشناسان ما و فقط ارسال پشت و روی کارت ماشین خود استعلام قیمت بیمه شخص ثالث خود را در اسرع وقت و هر ساعتی از شبانه روز دریافت کنید

 

 

فرانک زارع

مدیر توسعه و آموزش شرکت بیمه پاسارگاد

مرداد 1401

محتوای مشابه

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

افراد آنلاین

ما 217 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

این وبسایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی میباشد